Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


14. Szervezeti kommunikáció

2010.07.14

A vezető egyik legfontosabb, felelősségteljes feladata a kommunikációs rendszer megvalósítása és hasznosítása.

-         irányítja a szervezet és a beosztottak munkáját,

-         meghatározza a szervezet, a munkacsoport céljait,

-         közli a beosztottakkal, mit vár el tőlük, milyen eszközök állnak a rendelkezésre.

 

Információk áramlása valamilyen hordozó közeg révén (verbális, non-verbális kommunikáció).

Minden kommunikáció egy olyan általános modellel ábrázolható, amelynek elemei: az információforrás, (adó), a hordozó közeg, átviteli vagy közvetítő csatorna és az információt felhasználó (vevő).

- Kétirányú kommunikáció (oda-vissza áramlik az információ).

- Egyirányú (egyik embertől a másik felé halad az információ.) 

 

Felülről lefelé irányuló kommunikáció (négyféle információt tartalmaz)

- munkatevékenység elvégzésével kapcsolatos konkrét információ,

-         szervezési eljárásokkal kapcsolatos információk,

-         a tevékenység értelmét, ésszerűségét megvilágító információ,

-         visszajelzés a beosztottak számára a teljesítményről.

 

Vízszintes irányú kommunikáció – a szervezet informális rendszere; közösségi támogatás, véleménykérés az azonos szinte állóktól.

Felfelé irányuló kommunikáció – javaslattétel; kevéssé működő forma, gyakran eltorzul.

Háromféle kommunikációs eszköz:

-         írásos (levél, fax, e-mail)

-         telefon,

-         szóban ill. személyesen (megbeszélés, értekezlet, iskolagyűlés)

 

Fizikai elhelyezkedés is befolyásolja a kommuni-káció lehetőségeit.