Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


12. Szervezeti célok és a szervezeti célok típusai

2010.07.14

Szervezeti célok

A szervezet tevékenységei célok elérésére irányulnak.

Célok: jövőre vonatkozó elvárások, a kívánt jövőbeni állapot megfogalmazásával.

l      külső erők befolyásolják,

l      belső erők alakítják.

Célok:

-         az értékelés alapjai – milyen mértékben tudta a szervezet elérni a a célját?

-         meghatároznak egy kívánt teljesítményt,

-         alapot nyújtanak a tervezéshez,

-         befolyásolják a szervezet struktúráját,

-         segítik az egyének és csoportok elköteleződését a szervezet tevékenysége mentén,

-         jelzik a tagok és a külvilág számára is, hogy mit szeretne elérni a szervezet.

 

A szervezeti célok típusai

l      Hivatalos célok, küldetési célok: általánosak, tágak, hosszú távon fogalmazzák meg az intézmény elképzeléseit; nagy hatással vannak a szervezet életére ® közös hivatkozásként szolgálnak, összetartók, motivációs erők, értelmet adnak az egyéni feladatoknak. (Pl.: személyiségfejlesztés, tehetséggondozás, szociális képességek kialakítása stb.)

 

l      Operatív, speciális célok: ténylegesen követett célok, azok az eszközök, amik segítségével a hivatalos célokat el a akarjuk érni, a végrehajtáshoz kijelölik a tennivalókat, amit adott időn belül teljesíteni kell. Adott területre vonatkozik, mérhető, elérhető, ütemezett.

 

l      Nem hivatalos, rejtett célok: abból származnak, hogy a közös célok megvalósításában az egyének preferenciái háttérbe szorulnak, de lappangva megmaradnak.

A célok sohasem egyediek, hanem hierarchikus rendszert alkotnak. A csúcstól távolodva, tényleges, konkrét jellegük erősödik, egyre meghatározottabbak a hozzájuk kapcsolódó tevékenységek.

 

A sokféle szervezeti célra nem lehet egyidejűleg egyforma figyelmet szentelni – preferencia sorrendet kell felállítani, bizonyos célok előtérbe kerülnek.

Egyéni célok eltérhetnek a szerkezet céljaitól ® konfliktus jöhet létre.

Környezeti hatások befolyásolhatják a célokat ¬ szervezet és környezet állandó interakciója.

 

Fontos: a szervezet tagjai azonosulni tudjanak a szervezeti célokkal ill. a az egyéni célok, törekvések valamennyire megvalósulhassanak az intézményi célok elérésére irányuló tevékenységek során.

Ha nem világosak, nem egyértelműek a célok, akkor nincsenek megfelelő kritériumok az erőforrások elosztására.