Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A PR tevékenység lehetséges céljai

2009.04.16

Az Amerikai PR-szövetség 1991-ben publikált egy olyan összeállítást, mely 15 kompetencia területet fog át.

Ezek:

  • Tanácsadás /a szervezet menedzsmentjének, a szervezeti politika és a kommunikáció területén /
  • Kutatás /annak érdekében, hogy mérni lehessen az olyan tevékenységeket, melyek befolyásolják vagy megváltoztatják az attitűdöket és a magatartást/
  • Médiakapcsolatok /kapcsolatteremtés a kommunikációs médiumokkal/
  • Publicitás /a kiválasztott médiumokon keresztül a tervezett üzenetek térítés nélküli terjesztése/
  • Alkalmazotti kapcsolatok /az alkalmazottakat vagy tagokat érintő kérdések megválaszolása; a szervezet alkalmazottainak vagy tagjainak tájékoztatása és motiválása/
  • Helyi közösségi kapcsolatok /folyamatos, tervezett és aktív részvétel a közösséggel együtt és a közösségen belül a szervezet fenntartására és javítására/
  • Közügyek – public affairs /hatékony közreműködés kialakítása a közösségi politikában; a szervezet hozzásegítése ahhoz, hogy a közvélemény elvárásaihoz alkalmazkodjék/
  • Kormányzati kapcsolatok /a szervezet részéről fenntartott közvetlen kapcsolat a törvényhozókkal és a szabályalkotó szervekkel; gyakran nevezik „lobbizásnak”/
  • Társadalmi ügyek kezelése – issues management /olyan ügyek azonosítása és kezelése, melyekben a szervezet érintett vagy érintett lehet/
  • Pénzügyi kapcsolatok /a befektetői bizalom kialakítása és fenntartása; pozitív kapcsolatok építése a pénzügyi környezettel/
  • Ágazati kapcsolatok /a szervezetnek a szakma más cégeivel és kereskedelmi szövetségekkel fenntartott kapcsolatai/
  • Fejlesztés – alapteremtés /a szervezet tagjainak, támogatóinak és másoknak önkéntes támogatási hozzájárulására való igény bizonyítása és a támogatásra való ösztönzés/
  • Kisebbségi kapcsolatok – multikulturális ügyek /kisebbségi egyénekkel és csoportokkal való kapcsolatteremtés/
  • Különleges események és nyilvános fellépés – special events and publis participation /egy személy, termék vagy szervezet iránti érdeklődés felkeltése; olyan tevékenységek alkalmazása céljából, melynek célja, hogy egy szervezet a közvéleményeit meghallgassa, és interaktív kapcsolatot alakítson ki velük/
  • Marketingkommunikáció /olyan tevékenységek kombinációja, melynek célja, hogy egy terméket, szolgáltatást vagy eszmét eladjon pld. reklámot, promóciót, csomagolást/

Wilcox-Ault-Agee egyszerűbb csoportosítást alkalmaz a szervezeti, vállalati PR munka részterületeinek összefoglalására:

  • Image és reputáció management.
  • Információs szolgálat.
  • Marketingkommunikáció.
  • Befektetői és részvényesi kapcsolatok.
  • Pénzügyi kapcsolatok.
  • Közösségi kapcsolatok.
  • Munkavállalói kapcsolatok.
  • Kormányzati kapcsolatok.
  • Közügyek kezelése.
  • Különleges események.

A PR részterületei két részre lehet osztani: belső PR és külső PR.

Belső PR:

  • Vezetői és információs rendszer.
  • Szervezeti egységek.
  • Alkalmazottak tájékoztatása.
  • Human relations.
  • Management tanácsadás.
  • Munkaerő toborzás.

Külső PR:

  • Corporate PR

- marketing PR

  • Szakmai kapcsolatok
  • Média kapcsolatok

-         kiadói és szerkesztői kapcsolatok

-         újságírói kapcsolatok

-         publicity

  • Public affairs

-         kormányzati kapcsolatok

-         lobbizás

-         önkormányzati kapcsolatok

-         érdekképviseleti kapcsolatok

  • Pénzügyi kapcsolatok

-         befektetési kapcsolatok

-         részvényesi kapcsolatok

-         pénzügyi/szervezeti kapcsolatok

-         támogatás

-szponzorálás

-mecenatúra

  • Válságkezelés /összefügg a belső PR-ral/
  • Issue management
  • Ágazati kapcsolatok
  • Kisebbségi kapcsolatok