Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A PR célközönségének kutatása

2009.04.16

A PR célközönségének kutatása

Informális és formális kutatás

A.     Informális kutatási módszerek:

Ez a kutatás probléma feltáró, jelző és elemző funkciókkal bír. Következtetéseivel támogatja a formális kutatást. Számos alkalmazott informális kutatási módszer van:

Ø      Személyes kapcsolat.

Ø      Elemzés posta, ill. telefon útján: meg lehet ezekből tudni, hogy mi a vélemény a szervezetről.

Ø      Tanácsadó testületek, bizottságok: ezek a bizottságok jelentős információt nyújtanak a szervezet számára.

Ø      Fókusz csoportok: népszerű kutatási eszköz. A fókuszcsoportok sikere nagymértékben függ attól, hogy a kommunikációban a tagokat irányító személynek milyen képességei vannak. A fókusz csoportban az olyan problémákat elemzik ki, melyeket formális kutatással tártak fel. A fókusz csoportok olcsón működnek, gyorsak és kreatív kommunikációs ötletekkel szolgálnak. Ennek a csoportnak két fő gyengesége van. Egyrészt nagy teret enged a szubjektivitásnak. Másrészt bizonyos egyének dominálnak a beszélgetésben és ezek a személyek a maguk oldalára állíthatják a csoport egy részét.

B.     Formális kutatási módszerek:

Ø     A formális kutatási módszerek olyan kérdésekre adnak választ, melyeket informális módszerekkel nem lehet megfelelően kezelni.

Ø     Minden formális kutatás két kategóriába sorolható: a primer és a szekunder kategóriába. A primer kutatás az a kutatás, melyet első alkalommal hajtunk végre, és melynek célja egy maghatározott PR program ügyeinek teljesítése.

Ø     Három primer kutatási módszer létezik: felmérés, tartalomelemzés és kísérletek.

Felmérés kérdőívvel:

A kérdőívet alkalmazzák a PR szakmában, mint megfigyelési eszközt.

A kérdőíves felmérés alkalmával a következő lépéseket kell megtenni:

Ø      Meghatározzák a kérdőív célkitűzéseit, melyből egyből kiderül, hogy milyen lesz a kérdőív tartalma.

Ø      Meg kell határozni a kutatásba bevont népességet.

Ø      Meg kell határozni a minta méretét és tartalmát.

Ø      Dönteni kell arról, hogy miként töltetik ki a kérdőívet.

Ø      Meg kell szerkeszteni a kérdőívet.

Ø      Ki kell választani, és ki kell képezni a kérdezőbiztosokat.

Ø      Az adatokat össze kell gyűjteni, elemezni és értelmezni kell.

Kísérleti módszerek:

Kísérleti kutatást akkor alkalmaznak, amikor egy PR programot vagy reklámkampányt értékelünk. Ilyen helyzetekben a program hatását azzal mérik, hogy összehasonlítják a szintváltozást a program előtt és után.

Különféle módszerekkel lehet a kísérleti kutatást végezni. A hagyományos kísérletek keretében különféle alanyokat vizsgálnak meg előzetesen, majd hatást gyakorolnak rájuk. Ezután lemérik, hogy az adott PR program milyen hatást gyakorolt rájuk.

Az informális kutatást, ha kombinálják a formális kutatás eredményeivel, akkor helyzetelemzés készíthető el, és megfogalmazhatóak a konkrét célok.

Kutatás útján kap a szervezet fontos visszajelzéseket a közönségtől, hogy mennyire érzik jogosnak a szervezeti célokat. Kutatások tárhatják fel azt is, hogy milyen a vezetők és az alkalmazottak közötti kommunikációs viszony.

A kutatás tehát áthatja a PR teljes folyamatát.