Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Megítélés, mérés, becslés

2009.01.17

Megítélés:

    - mennyiségi és minőségi értékelés közötti átmenetet képvisel

    - viselkedéseket, személyiségjegyeket, teljesítményeket vizsgál, ami elfogadhatóak vagy elfogadhatatlanok

    - az értékelt személy viselkedése, teljesítménye többé- kevésbé elérte a rögzített mértéket

 

Becslés: a teljesítményt egy skálán próbálja elhelyezni

 

Mérés:

- mérés esetén, a mérőeszközökön lévő skálát összehasonlítatjuk a teljesítménnyel

- jellemet, teljesítményt és sok más egyebet nehéz mérni és ehhez nagyon nehéz mérőeszközt gyártani, készíteni

- tipikus eszköze a teszt

- feladatmegoldások alapján értékeljük a megvizsgálandó tulajdonságot

 

Típusai:

 

- tudásmérő:

         - intelligenciát

             - kognitív kompetenciát

             - különböző képesség elemeket mérő

             - személyiség vizsgáló tesztek

 

- kognitív kompetenciát mérő

 

- különböző képességelemeket mérő

 

- személyiségvizsgáló tesztek.

 

Mérés metodológiai követelmények

- Objektivitás:

- tárgyilagos személytől független legyen a mérés

- szubjektivitástól mentes értékelés

      - szubjektivitás megjelenhet:

- információ gyűjtésekor

- információ elemzésekor

- információ értékelésekor

- Szubjektivitás :

- szubjektivitás gátolja az összértékelést

- személyiség optimális kibontakozását is gátolja

- Segíti az önértékelést, az énkép kialakítását

 

Pygmalion effektus: A nyílt vagy rejtett elvárások hatása a teljesítményre, viselkedésre. A rejtett tanterv hatásmechanizmusa. Nem tudatosan ugyan, de mégis a végeredmény más, mint a kitűzött cél.

 

- Érvényesség /validitás/:

- az értékelés során azt mérjük-e, amit szeretnénk Pl. az osztályzat a tárgyi tudást tükrözze, ne az előadó képességet, vagy esetleg a magatartást

 

- Megbízhatóság:

- egy tulajdonságnak az ismételt mérése ugyanazt az eredményt adja

- természettudományos mérés könnyebb, mint a pedagógiai értékelésnél

- statisztikai bizonyítása nehéz

- érvényességnek és megbízhatóságnak különböző szintjei vannak

 

- Értékelők felelőssége és az önértékelés segítése

- Fontos a pedagógus saját önértékelő szerepfelfogásának kialakítása, és a diákok önértékelésének segítése