Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A közönség és a médiumok

2009.05.30

h    Marshall McLuhan a tömegmédia kategorizálásának más szempontjait vezette be

h    McLuhan a könyveket, a napilapokat és a folyóiratokat forró médának (hot media) nevezte el, mert a gondolkodás magas fokát igénylik

h    Ahhoz hogy olvasáskor valamit felfogjunk a tartalomból, el kell mélyülnünk a szövegben

h    A médium és a használó közti kapcsolat ebben az esetben közvetlen, személyes

h    A filmeket is forró médiumoknak tartotta

h    Hideg (cool) média: az elektornikus média, különösen a televízió, rádió

h    Ezek nem igényelnek különleges intellektuális részvételt, erőfeszítést

h    A rádió már nem ilyen egyértelmű: hideg médium, amikor csak háttérzajként van jelen, s nem kíván koncentrált figyelmet, melegebb, amikor a hallgatók képzeletvilágát ragadja meg, mint a rádiójátékok esetében

h    A televízió egyértelműen hideg

h    Minél jobban megdolgozunk azért, hogy egy médiaüzenetet felfogjunk, annál tartósabban emlékszünk majd rá

h    McLuhan az emberi befogadó kapcsolatát a médiával a forró-hideg kontinuum skáláján helyezte el s ábrázolta

h    Szerinte minél intenzívebb a közönség részvétele az üzenet dekódolásában, annál melegebb a médium

 

(Róka Jolán: Kommunikációtan 30.o.)